loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 855 زمستان 1391 نظرات (0)
همان‌طور كه در هفته‌هاي قبل اشاره شد، طبق رسوم شب بله‌برون، خانواده داماد يك قواره پارچه پيراهني يا چادري يا هر دو را براي عروس هديه مي‌برند. براي بردن اين هدايا مي‌توانيد آنها را در سيني، سبد‌هاي چوبي يا جعبه‌هاي تزئيني قرار دهيد. در اين شماره به نحوه ساخت جعبه‌هاي تزئيني براي بله‌برون مي‌پرداز‌يم.

ساختن جعبه

شما مي‌توانيد با استفاده از مقواهاي ضخيم جعبه را خودتان به اشكال گوناگون بسازيد. اندازه و تعداد جعبه‌ها با توجه به حجم هداياي شما متغير خواهد بود. در اينجا الگوي يك جعبه مربع‌شكل براي شما ارائه شده است. مي‌توانيد ابعاد را به‌ميزان دلخواه تغيير دهيد، ولي روش كار يكسان خواهد بود. پس از برش‌زدن مقوا طبق الگو، ابتدا از روي خطوط داخلي مربع، مقوا را تا بزنيد تا شكل جعبه مشخص شود.سپس كاغذ رنگي دلخواه را به پشت و روي مقوا بچسبانيد و در آخر، قسمت‌هايي را كه به رنگ قرمز مشخص شده،‌ را چسب بزنيد و به قسمت زيرين طرف ديگر بچسبانيد و روي جعبه را با سليقه خود تزئين كنيد.


نكته‌اي كه بايد در ساخت جعبه به آن توجه كنيد، اين است كه در جعبه بايد هميشه از خود جعبه 3‌ تا ‌4 ميلي‌متر بزرگ‌تر باشد. در غير اين صورت در جعبه بسته نمي‌شود يا دچار تاب‌خوردگي خواهد شد.

اگر ساختن جعبه برايتان مشكل است، مي‌توانيد از جعبه‌هاي كادويي وسايل منزل يا جعبه شيريني و كيك و... استفاده كنيد و با استفاده از كاغذ كادوهاي پارچه‌اي يا كاغذ‌هاي رنگي آنها را پوشش دهيد. براي اين كار بايد از كاغذهايي استفاده كنيد كه در عين اين‌كه خيلي كلفت نباشد، از پوشانندگي خوبي نيزبرخوردار باشد. كاغذ شما بايد پوشانندگي خوبي داشته باشد كه پس از انجام كار، طرح و رنگ اصلي جعبه مشخص نشود.

پوشش جعبه با كاغذهاي رنگي

1‌ـ‌ براي توضيح بهتر مراحل كار، اضلاع شكل روبه‌رو را به ترتيب «الف» و «ب» مي‌ناميم.

2‌ـ‌ ته‌ جعبه را چسب بزنيد و درست در وسط كاغذ رنگي بزرگي بچسبانيد. اين كار باعث مي‌شود كاغذ رنگي روي جعبه شما يك تكه دربيايد و درز آن داخل جعبه قرار بگيرد. بهتر است براي چسباندن كاغذ رنگي از چسب مايع استفاده كنيد. چسب حرارتي به علت چسبندگي سريع، كار را مشكل مي‌كند و از دقت و تميزي آن مي‌كاهد.

3‌ـ‌ با استفاده از خط‌كش، خطوط ارتفاع اضلاع «الف» را روي كاغذ رنگي امتداد، دهيد سپس آنها را برش بزنيد.

4‌ـ همين كار را براي اضلاع «ب» نيز انجام دهيد، با اين تفاوت كه از هر طرف آن يك سانتي‌متر بيشتر در نظر بگيريد، سپس كاغذ رنگي را برش بزنيد.

5‌ـ‌ براي چسباندن كاغذ رنگي به ديواره‌ها، ابتدا از سمت‌«ب» شروع به چسباندن كنيد. اول كاغذ را خوب بالا بكشيد و بعد چسب بزنيد. يك سانت كاغذ اضافي را به سمت اضلاع «الف» تا بزنيد و بچسبانيد.

6‌ـ‌ حالا كاغذهاي رنگي سمت «الف» را بچسبانيد. كاغذهاي اضافي را نبريد، فقط با يك برش در هر گوشه آنها به داخل جعبه تا زده و داخل جعبه را پوشش دهيد. ابتدا كاغذ را با دست كاملا به شكل جعبه حالت دهيد سپس چسب بزنيد و كاغذ رنگي را بچسبانيد.

7‌ـ‌ براي پوشش در جعبه نيز از همين روش استفاده كنيد.

8‌ـ‌ براي تزئين جعبه‌ها مي‌توانيد از روبان، گل مصنوعي، صدف و گوش‌ماهي، پروانه‌هاي تزئيني، آيينه، نگين‌هاي رنگي و... بنا به سليقه خود استفاده كنيد.

تزئين جعبه با ميوه‌هايكاج

مواد لازم: جعبه مستطيل: يك عدد / ميوه‌هاي كاج: در اندازه‌هاي مختلف / كاغذ رنگي: هماهنگ با رنگ ميوه كاج / سيم باپوشش كنفي يا پارچه‌اي: هماهنگ با رنگ كاج‌ها / چسب مايع و حرارتي

1‌ـ‌ ميوه‌هاي كاج را جمع‌آوري كنيد. اگر ميوه‌ها تازه است آنها را روي يك كاغذ روغني پخش كنيد و به مدت يك ساعت در فر با حرارت يكصد درجه سانتيگراد قرار دهيد. اين كار باعث مي‌شود عصاره و شيره گياهي ميوه كاج خشك شود و در عين حال، لايه‌هاي كاج بيشتر از هم باز شود. همچنين كاج‌ها درخشش و زيبايي بيشتري پيدا مي‌كند.

2‌ـ‌ جعبه خود را با استفاده از روش بالا با كاغذ مناسب پوشش دهيد.

3‌ـ‌ به منظور پيدا‌كردن مركز در جعبه، اضلاع آن را اندازه‌گيري كرده و با مداد كمرنگي وسط اضلاع را علامت‌گذاري كنيد. سپس وسط اضلاع روبه‌رو را به‌هم وصل كنيد.

4‌ـ‌ بهتر است كار خود را با چسباندن ميوه‌هاي كاج ريزتر شروع كنيد. آنها را در دو يا سه رديف (بنا به اندازه جعبه) در راستاي خطوطي كه رسم كرده‌ايد باچسب حرارتي بچسبانيد. با اين كار كاج‌هاي ريز نمايي از دنباله روبان را روي جعبه ايجاد مي‌كند.

5‌ـ‌ براي درست‌كردن پاپيون اين روبان، از كاج‌هاي بزرگ‌تر استفاده كنيد. آنها را به شكل الگويي ستاره‌اي از مركز به اطراف شروع به چسباندن كنيد. براي برجسته‌ترشدن پاپيون مي‌توانيد ميوه كاج‌ بيشتري را روي رديف اول كاج‌ها بچسبانيد.

6‌ـ‌ در آخر از سيم‌هاي تزئيني در لابه‌لاي كاج‌ها استفاده كنيد. آنها را به دور جسمي استوانه‌اي بپيچيد و سپس استوانه را خارج كنيد. سيم شكل فنري به خود خواهد گرفت. اگر سيم به رنگ دلخواه پيدا نكرديد، مي‌توانيد از طناب‌هاي كنفي استفاده كنيد. بنا به نوع كنف مي‌توانيد يا سيم را از داخل كنف عبور دهيد يا كنف را با استفاده از چسب حرارتي به دور سيم بچسبانيد، سپس استفاده كنيد.

در صورتي كه علاقه‌مند هستيد از گل طبيعي براي تزئين استفاده كنيد، ابتدا تكه‌اي اسفنج را روي جعبه ثابت كرده، سپس شروع به گل‌آرايي كنيد. براي اين كار ابتدا اطراف اسفنج را با برگ‌هاي سبز تزئيني بپوشانيد و بعد گل‌هاي درشت را در اسفنج بزنيد و در آخر از گل‌هاي ريزاستفاده كنيد.

تزئين پارچه

پارچه پيراهني يا چادري را به روش زير مي‌توانيد به شكل گل دربياوريد و در سيني يا سبد تزئين شده قرار دهيد:

1‌ـ‌ پارچه را به شكل يك مربع بزرگ تا بزنيد و روي يك سطح صاف پهن كنيد.

2‌ـ‌ يك چنگال را در وسط پارچه به شكل عمود قرار دهيد سپس چنگال را بچرخانيد. پارچه به شكل رز پيچ خواهد خورد. چنگال را خارج كرده و با دست گوشه‌هاي پارچه را تا زده و زير رز قرار دهيد و قسمت داخلي رز را كمي به بيرون بكشيد. دقت كنيد اگر پارچه شما لطيف است، چنگال را داخل يك دستمال بپيچيد سپس اين كار را انجام دهيد تا پارچه‌تان آسيب نبيند.

3‌ـ‌ اطراف سيني يا سبد خود را با تور تزئين كنيد و رزهاي پارچه‌اي را با احتياط در آن قرار دهيد.

4‌ـ‌ براي زيبايي بيشتر مي‌توانيد در كنار پارچه‌ها از گل يا تزئينات ديگر هماهنگ با تزئين ساير هدايا بهره بگيريد. چنانچه علاقه‌مند به بردن ترمه نيز هستيد، مي‌توانيد در يك سيني ترمه را تا بزنيد به شكلي كه يكي از گوشه‌هاي آن از يك طرف سيني كمي آويزان باشد و بعد كتاب قرآن را روي آن قرار دهيد. بهتر است براي حفظ بيشتر حرمت قرآن از تزئينات شلوغ خودداري كنيد. گذاشتن يك شاخه گل يا ريختن تعدادي گلبرگ يا گل‌هاي ياس كفايت مي‌كند. در صورت تمايل در اين مراسم مي‌توانيد به مهمانان گيفت (نقل يادبود) نيز بدهيد كه در هفته‌هاي بعد نمونه‌هاي متعدد آن آموزش داده خواهد شد.

معمولا هنگام ورود به منزل نوعروس، هر يك از اعضاي خانواده داماد يكي از سيني‌هاي حاوي هدايا را با خود به همراه مي‌آورند. بزرگ خانواده پيشاپيش ديگران سيني حاوي قرآن را به نشانه بركت در دست خواهد داشت و در پشت سر ايشان، داماد با سبد گل و ديگران نيز با شيريني، حلقه، كله‌قند و... به منزل عروس وارد مي‌شوند.

جام جم
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 38
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 632
  • آی پی دیروز : 646
  • بازدید امروز : 5,258
  • باردید دیروز : 4,803
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 41,713
  • بازدید ماه : 107,133
  • بازدید سال : 651,250
  • بازدید کلی : 7,006,777
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله