loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 672 پاییز 1390 نظرات (0)

چرا قیمتها رکورد می شکنند ؟


چرا قیمتها رکورد می شکنند ؟مرحله کنونی رشد اقتصادی جهان که دستاوردهای بزرگی را نصیب بشریت ساخت از حدود ۵۰ سال پیش شروع و از ۱۹۷۱ با حذف طلا به عنوان پول واقعی و پشتوانه دلار شتاب بیشتری یافت .
همه سیستم ها در مراحل اوج رشد و شکوفائی خود دچار انواع بدرفتاری ها ، فسادها ، افراطها ، بی پروائیها و از این قبیل میشوند و نظام اقتصادی و سیاسی جهان هم از این قاعده مستثنی نبوده .

 


از سال۲۰۰۰ میلادی سقوط پی در پی شاخصهای سهام آمریکا و سایر همقطارانش در اروپا و آسیا سند معتبر و غیر قابل انکاری بود در تآیید مشکل درونی سیستم . ستاره شاخص ها شاخص سهام نزدکNasdaq بود که طی دو سال ۸۰ درصد آنچه را در مدت شش سال بدست آورده بود از کف داد و هنوز بعد از شش سال نیمی از آن را جبران نکرده که هوای پس رفت مجدد را دارد .
باز هم طبق قاعده مانند همه نظامها رهبران این اقتصاد جهانی و روشنفکران و تحلیلگران آن شروع کردند به انکار بیماری مزمن و خطرناک نظام و آنرا عارضه ای موقتی و حتی ناشی از عوامل خارج سیستم دانستند و انواع نسخه ها واقدامات را طراحی و اجراء کردند .
عناوین چند دارو که در یک نسخه پیچیده شده بود و هدف آن حفظ بقاء همین سیستم اقتصادی و سیاسی و به هر قیمتی بود ، را عرض میکنم .

بقیه در ادامه مطلب ....
ه تولید نفت در جهان حدود ۷ دلار است وبه نظرم خیلی دور از واقعیت نیست . اگر هزینه ۱۰ دلارهم باشد هر بشکه ۹۰۰ درصد سود دارد . بنابراین سود آوری در هیچ رشته ای به گرد پای نفت هم نمی رسد . شکاف بازدهی سرمایه نمیتواند خیلی دوام بیاورد و طبعأ باید انتظار داشت سرمایه های فراوان به سمت این رشته و انرژیهای جایگزین جذب شوند و از قرار معلوم این کار صورت گرفته و دارد شدت مییابد . چاه های قبلأ غیر سود ده دوباره دارند فعال میشوند ، استخراج نفت از شن های نفتی شتاب بیشتری یافته ، تولید سوخت اتانول و برق بادی و خلق تکنولوژی های کم مصرف هم که به جای خود .
● پس انگیزه افزایش های پی در پی نفت و طلا به ویژه در یکسال اخیر چیست ؟
بطور کلی و به نظر من همان مکانیزمی که در باره مسکن ذکر شد در مورد نفت و طلا هم صدق میکند منتها با تفاوتهائی به لحاظ شدت قیمت و مدت زمان .
بعد از سقوط سنگین شاخصهای سهام در سال ۲۰۰۰ و کاهش بی سابقه یا کم سابقه نرخ بهره وغرق کردن دنیا در وام واعتبار سهل الوصول به امید اینکه محرکی برای رشد اقتصادی و جلوگیری از رکود باشد ، از آنجا که تولید و عرضه اشباع بود و حتی مازاد داشت این پولها را جذب نکرد . این پولها هم رفتند سراغ املاک ، سهام ، فلزات قیمتی و صنعتی ، نفت و گاز و بالاخره هر جائی به غیر از تولید و خدمات .
آن پولها این ظرفها را به تناسب حداکثر ظرفیتشان پر کردند و چند تای مانده مثل طلا ونفت را هم دارند پر میکنند .
یک ویژگی یک سال گذشته این است که از وقتی قیمت مسکن شروع کرد به سقوط قیمت های شاخصهای سهام افزایش بیشتری یافتند ، یعنی به تصور من بخشی از پولهای سرخورده از مسکن هم به عنوان مأوا به سهام روی آوردند . و وقتی از حدود ۵ ماه قبل شاخصهای سهام در آمریکا و بقیه کشورهای صنعتی هم شروع کردند به ریزش ، پولهای سرگردان در جستجوی سود همگی به تنها جای باقیمانده ، کمادیتی ها commodities یعنی نفت ، فلزات قیمتی و صنعتی ، گندم ، جو ، شکر ، سویا ، قهوه و تا به آخر ، هجوم آوردند . میتوانید به نمودارهای دراز مدت مراجعه کنید و صحت یا عدم صحت این تصورات را ببینید . حالا اگر این تصورات به واقعیت نزدیک باشد حد اکثر ظرفیت این اقلام برای تحمل قیمت بالا چقدر است ؟
در رابطه با نفت ، طلا ، و یورو به دلار آمریکا که بیشتر مورد توجه من است تحولات پیش رو را اینگونه ارزیابی میکنم :
بر مبنای برداشتی که در حال حاضر از مجموعه تکنیکها و فاندامنتال مورد نظر خود دارم تصور میکنم در یک یاچند روز آینده نفت تا حدود هر بشکه ۱۰۵ و طلا به حدود هر اونس ۹۹۰ دلار افزایش یابد و سپس کاهش طلا به پائین تراز ۹۰۰ و نفت کمتر از ۸۰ را انتظار دارم . و تصور میکنم یورو به دلار هم طی همین روزهای آینده تا حدود ۵۴/۱ تفویت شود و سپس به کمتر از ۴۰/۱ کاهش یابد .
▪ یادآوری : این تحلیل وارزیابی به هدف آگاهی دادن یا تبلیغ دیدگاه هایم که همواره قابل بازبینی و اصلاح میباشد نیست . اینکه از این نوشته ها افراد چه برداشتی بکنند ، استفاده کنند یا نکنند ، از ابهاماتشان کاسته شود ویا مردد تر شوند ، به شایستگی ها و گرایشات فکری و احساسی آنان ارتباط دارد . قسمت نظردهی باز است و از هرگونه اظهار نظری استقبال کرده و بهره مند میشوم . اگر پرسشی مطرح میشود و خوانندگان جوابی برای آن دارند چه بهتر که ابراز دارند . تا نوشته بعدی شما را به خیر وما رابه سلامت .
رشید دمهری http://iran-asha.blogfa.com

مجله الکترونیکی ویستا

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 31
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 232
  • آی پی دیروز : 659
  • بازدید امروز : 2,084
  • باردید دیروز : 6,416
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,084
  • بازدید ماه : 110,375
  • بازدید سال : 654,492
  • بازدید کلی : 7,010,019
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله