loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 445 زمستان 1393 نظرات (0)

گروه خانواده و مشاوره - «همسرم حرف من را نمي فهمد و به خاطر هر اختلاف نظر و سليقه اي که بين مان به وجود مي آيد، دعوا و سر و صدا راه مي اندازد.» اين مفهوم مشترک بعضي از پيامک هايي است که مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره بارها و بارها براي ما فرستاده اند تا با ارائه راهکارهاي عملي به آن ها، براي حل اين مشکل خانوادگي کمک کنيم. اگر در آزمون روان سنجي پنجشنبه گذشته شرکت کرده باشيد، چگونگي و ميزان بروز خشم تان در مواقع عصبانيت در زندگي مشترک را سنجيده ايد.


پنجشنبه گذشته در ستون ابزار روان سنجي، از شما خواسته بوديم، با پاسخ دادن به ۷سوال آزمون «هنگام عصبانيت چگونه رفتار مي کنيد؟» ، نحوه و ميزان بروز خشم تان را در زندگي مشترک بسنجيد. به گزارش روابط عمومي موسسه فرهنگي - هنري خراسان، ۹۹۴ نفر در اين آزمون شرکت کرده اند. پاسخ کلي اين آزمون براي شرکت کنندگان پيامک شده است. با اين حال اگر در اين آزمون:


امتيازتان بين صفر تا ۷ است:شما فردي تندخو و حساس هستيد. به اين شکل که در مواقع بروز بحران، به جاي اتخاذ راهکاري موثر، شيوه داد و فرياد به راه انداختن و شلوغ کاري را بر مي گزينيد، چراکه نمي توانيد در آن زمان از فکرتان در جهت سر و سامان دادن به اوضاع متشنج و به هم ريخته بهره گيريد. خبرگزاري مهر با اين تحليل مي نويسد: بد نيست بدانيد که اين شيوه هرگز نتيجه مثبتي در بر نخواهد داشت و بيشتر اوقات، پيامدي کاملا معکوس دارد. شجاع و جسور بودن خوب است به شرط آن که در مواقع لازم از اين روحيه استفاده کنيد و در هنگام بروز بحران ها و اختلاف نظرها، به دقت درباره موضوعات فکر کنيد تا بهترين راهکار را برگزينيد. گاهي اوقات، سکوت يا صحبت آرام و ملايم بهتر از هر گونه داد و فرياد و جنجال به راه انداختن کارساز و موثر است.

امتيازتان بين ۸ تا ۱۴ است:شما فردي تسليم هستيد. به اين شکل که در مواقع بروز بحران به سرکوب احساسات و عواطف دروني تان مي پردازيد تا به خيال خودتان، قدمي براي آرام کردن جو متشنج به وجود آمده، برداشته باشيد. شما حتي گاهي اوقات از ترس عصباني شدن همسرتان، با وجود آن که اطمينان داريد که مقصر او ست، سکوت اختيار مي کنيد و شايد هم براي عذرخواهي قدم پيش بگذاريد. شما به اين شکل مي خواهيد توجه و علاقه همسرتان را به خود بيشتر کنيد يا شايد هم از او خيلي وحشت داريد. در هر حال، اين حالت ها نشان دهنده، کمبود اعتماد به نفس و جسارت در شماست و تکرار اين رفتارها، باعث دلزدگي شما از زندگي خواهد شد. شما گاهي بر اين باوريد که اگر مشکلي را به حال خود رها کنيد و نسبت به آن بي اعتنا باشيد، خود به خود و به مرور زمان برطرف مي شود در صورتي که اين گونه نخواهد بود چرا که مشکلات و اختلاف نظرها بيشتر و سکوت بي موقع شما، باعث مي شود که رفتار ناپسند همسرتان به همان شکل ادامه پيدا کند؛ بنابراين با تقويت اعتماد به نفس و صحبت به موقع و بجا، مي توانيد هم علاقه و توجه همسرتان را به خود بيشتر کنيد و هم ارتباط تان را مستحکم تر سازيد.

امتيازتان بين ۱۵ تا۲۱ است:شما فردي جسور و با اعتماد به نفس بالا هستيد. خوشبختانه شما در مواقع بروز بحران و اختلاف نظرها، به موقع لب به سخن مي گشاييد و با برهان ها و استدلال هاي منطقي و به جايتان، همسرتان را متقاعد مي کنيد که حق با شماست و تا زماني که او راضي نشده است، آن قدر با ملايمت و خونسردي عمل مي کنيد که او شرمنده شما مي شود. شما از خطاها و اشتباه هايتان به موقع مطلع مي شويد و در صورت لزوم، براي عذرخواهي و جبران موقعيت، قدم پيش مي گذاريد و با رفع به موقع کينه ها و کدورت ها اجازه نمي دهيد که براي مدت زمان طولاني، جو سرد و بي تفاوتي بين شما و همسرتان باقي بماند. واقعا بايد بابت برخورداري شما از چنين روحيه جسور و مطمئني از خود، تبريک گفت. به احتمال زياد، شما فرزنداني با اعتماد به نفس بالا و جسور تحويل جامعه خواهيد داد؛ چرا که آن ها در تمام طول عمرشان در خانه شما، شاهد موقعيت سنجي بجا و به موقع شما بوده اند.


نگاهي به پاسخ شرکت کنندگان

۱۰درصد شرکت کنندگان در آزمون تندخو و حساس، ۴۴درصد تسليم و داراي اعتماد به نفس پايين هستند و ۴۶درصد هم به خوبي خشم شان را کنترل مي کنند.


داشتن اختلاف با همسر خطرناک نيست

«اختلاف» بخش جدايي ناپذير زندگي مشترک است و به خودي خود، براي زندگي مشترک خطرناک نيست، بلکه آن چه مي تواند خطرناک باشد، نحوه مواجهه همسران با اختلافات شان است. اگر اختلافات به درستي حل نشود، مي تواند زندگي مشترک را دچار بحران هاي جدي کند. توصيه هاي زير مي تواند به شما کمک کند تا اختلافات تان را به بهترين شيوه حل کنيد.


بيان احساسات منفي

گاهي اوقات زوجين هنگام بروز اختلاف و مشکل، به جاي بيان ناراحتي و خشم خود، آن احساس را به نمايش مي گذارند. به طور مثال، اخم مي کنند، حرف نمي زنند يا داد و فرياد مي کنند. نکته مهم اين است که اگر ناراحتي خود را به زبان نياوريد، همسرتان متوجه نمي شود که شما چه احساسي داريد.

به جاي نمايش احساسات با رفتارهاي نسنجيده با کلمات مناسب احساس خود را بيان کنيد. با بيان احساسات خود، زمينه مناسبي را براي حل مشکلي که چنين احساساتي را در شما به وجود آورده است، فراهم مي کنيد.


مراقب کلام خود باشيد

تحقير، توهين، تهديد، سرزنش و پرخاشگري نکنيد. اگر صدايتان بلندتر شده، يا تند و با پرخاشگري صحبت مي کنيد کمي مکث کنيد تا آرام شويد و سپس به صحبت هايتان ادامه دهيد.


اختلافات گذشته را به ميان نکشيد

آن چه که در شرايط معمول، مانع از حل اختلاف مي شود، آن است که معمولا پس از بروز يک اختلاف، زوجين مشکلات قبلي و قديمي را هم به ميان مي آورند. اين وضعيت تنها باعث پيچيده تر شدن مشکلات مي شود طوري که ديگر هيچ راهي براي حل مشکل اصلي باقي نمي ماند. سعي کنيد هر دفعه درباره يک موضوع بحث کنيد و تنها روي آن موضوع تمرکز داشته باشيد.


براي حل مشکل از همسرتان مشورت بگيريد

مشخص کنيد که هر يک از شما، براي حل مشکل چه اقداماتي را انجام مي دهيد. فقط به همسرتان نگوييد او چه کار مي تواند بکند. در عوض به او بگوييد که چه کاري از دست خودتان ساخته است. سوالاتي مانند «فکر مي کني چه کمکي از دست من بر مي آيد؟» و «دوست داري من چه کار کنم تا مشکل حل شود؟» کمک کننده است. بعد از آن که براي مشکلات تان راه حلي پيدا شد و هر ۲ با آن موافق بوديد، خواهيد ديد چگونه توانستيد به جاي طفره رفتن و پرخاشگري علت اصلي مشکل تان را پيدا کنيد و به راه حل مناسبي دست يابيد.

روزنامه خراسان
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 45
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 295
  • آی پی دیروز : 659
  • بازدید امروز : 3,001
  • باردید دیروز : 6,416
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,001
  • بازدید ماه : 111,292
  • بازدید سال : 655,409
  • بازدید کلی : 7,010,936
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله