loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 898 تابستان 1391 نظرات (0)
قتي توجه‌ات به ناخن‌هاي بلند و زيباي يك خانم جلب مي‌شود، با خود مي‌گويي كه اي كاش ناخن‌هاي من هم اينقدر زيبا بود! اما اگر آنچه از ديدن آن لذت مي‌بري حاصل كاشت ناخن و نه ناخن‌هاي طبيعي باشد، نبايد داشتنش را آرزو كني. چراكه چرخه طبيعي بدن به گونه‌اي عمل مي‌كند كه يك عضو خارجي را كه به بافت طبيعي بدن تحميل مي‌شود، پس از طي مدتي كه در افراد مختلف متفاوت است، بيگانه تلقي مي‌كند و نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهد.

بر اين اساس ناخن‌هاي كاشته شده كه از جنس مواد اكرليك يا شيميايي است، حتي در مواردي كه بسيار طبيعي و با رعايت تمام نكات تخصصي نيز كاشته شده باشد، بسيار خطرناك است.

دكتر زهره نيكبخت، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم در اين باره مي‌گويد: عفونت‌هاي قارچي، اگزما، جداشدن بستر ناخن و تغيير رنگ آن از عوارضي است كه فرآيند كاشت ناخن و مواد شيميايي استفاده شده طي اين فرآيند به همراه مي‌آورد.

بقیه در ادامه مطلب . . .

سختي جدا كردن ناخن مصنوعي

شايد ندانيد كه مواد مصنوعي مورد استفاده براي كاشت ناخن روي لايه‌اي متشكل از يك رديف سلول، آنقدر محكم چسبانده مي‌شود كه اگر در اثر ضربه يا كشيدگي ناگهاني بشكند يا كنده شود، بافت زير ناخن يعني پوست، گوشت و عروق نيز همراه با آنها جدا مي‌شود.

به گفته دكتر نيكبخت، از آنجا كه براي كاشت ناخن ابتدا سطح صدف ناخن با سوهان‌هاي تيز تراشيده مي‌شود تا چسب و مواد شيميايي روي آن بخوبي چسبانده شود، بافت رويي ناخن بشدت آسيب مي‌بيند.

اين متخصص پوست و مو اضافه مي‌كند: مواد به كار رفته در فرآيند كاشت ناخن به رشد ضايعات قارچي در بستر ناخن منجر مي‌شود كه بتدريج به سمت گوشه‌هاي ناخن گسترش پيدا مي‌كند. همچنين به دنبال شل شدن بافت ناخن، احتمال افتادن سطح رويي ناخن وجود دارد كه ترميم آن به درمان دارويي درازمدت نياز دارد.

بيماري‌هاي نهفته بيدار مي‌شود

برخي بيماري‌ها بر اثر تحريكات خارجي چون زخم‌ها و التهابات بروز پيدا مي‌كند. به همين دليل متخصصان پوست تاكيد مي‌كنند كه ناخن‌هاي مصنوعي يا كاشته شده نيز مي‌تواند بيماري‌‌هاي نهفته شخص را بيدار و حتي تشديد كند. نمونه اصلي آن را مي‌توان در بيماران مبتلا به پسوريازيس ديد.

دكتر نيكبخت مي‌گويد: حتي مانيكور و پديكور نيز بايد توسط افراد متخصص، با وسايل كاملا استريل و با كمترين دستكاري صورت بگيرد، چراكه دستكاري بيش از حد پوست و گوشت اطراف ناخن نيز مي‌تواند به بروز عفونت‌هاي قارچي دردناك و تغييرات اگزمايي در شخص منجر شود.

ناخن مصنوعي، چرا؟

به گفته متخصصان، ناخن‌هاي مصنوعي نبايد بيش از 24 يا حداكثر 48 ساعت روي ناخن اصلي باقي بماند. ناخن‌هاي مصنوعي از صفحاتي پليمري ساخته شده است كه توسط چسب‌هاي مخصوص به ناخن اصلي چسبانده مي‌شود؛ اين ناخن‌هاي پلاستيكي مي‌تواند بافت طبيعي ناخن را دستخوش حساسيت‌هاي تماسي كند.

دكتر نيكبخت مي‌گويد: چسبي كه براي چسباندن اين ناخن‌ها به كار مي‌رود نيز مي‌تواند ناخن شخص را دچار عارضه كند. حتي ممكن است چسب‌‌هاي به كار رفته با ناخن طبيعي ادغام و عمل جداسازي ناخن طبيعي و مصنوعي را دچار مشكل كند و در اين فرآيند بخشي از ناخن طبيعي نيز كنده شود. ضروري است كه براي كندن اين ناخن‌ها از محلول‌هاي مخصوص استفاده شود.

حساسيت تنفسي به چسب ناخن

نگه داشتن طولاني‌مدت ناخن‌هاي مصنوعي روي ناخن طبيعي مي‌تواند عوارضي را براي بستر و چين‌هاي اطراف ناخن به همراه داشته باشد. متخصصان پوست تاكيد مي‌كنند ناخن‌ها در چنين شرايطي متورم، زخمي، قرمز و خارش‌دار مي‌شود، به نحوي كه ناخن از بسترش جدا شده و محيطي مستعد عفونت‌هاي مزمن با نام «پارانيكيا» ايجاد مي‌كند كه بسيار دردناك و مزمن است.

دكتر نيكبخت با اشاره به وجود تركيبات سمي موسوم به سم سيانيد در چسب ناخن اضافه مي‌كند: اين تركيبات به بروز حساسيت‌هاي تنفسي خطرناك، بخصوص در آرايشگرها منجر مي‌شود. از اين رو استفاده از ماسك‌هاي مخصوص دولايه به مانيكوريست‌ها توصيه مي‌شود. البته در برخي مراكز آرايشي به جاي اين كه ناخن مصنوعي به‌صورت كامل چسبانده شود، فقط به نوك ناخن طبيعي چسبانده مي‌شود كه عوارض كمتري نسبت به روش قبلي دارد، اما در اين شيوه نيز از مواد و چسب‌هاي مضر استفاده مي‌شود و احتمال بروز عوارض پوستي وجود دارد.

هميشه ناخن‌هاي بلند و آراسته مطلوب نيست، بلكه مراقبت از ناخن‌هاي طبيعي هنگام كار و تماس با تركيبات شوينده، بهره‌گيري از كرم‌ها و لوسيون‌هاي مرطوب‌كننده و تقويت‌كننده پوست و ناخن و مرتب نگه داشتن آنچه به طور طبيعي به ما ارزاني شده است، مي‌تواند بسيار زيباتر و ايمن‌تر باشد.

منبع:جام جم انلاین

تهیه و گردآوری :مجله وبلاگی برترین

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 43
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 602
  • آی پی دیروز : 646
  • بازدید امروز : 4,314
  • باردید دیروز : 4,803
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 40,769
  • بازدید ماه : 106,189
  • بازدید سال : 650,306
  • بازدید کلی : 7,005,833
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله