loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 375 1391 نظرات (0)

اگر نگاهي به اطرافيانتان بيندازيد حتماً تعدادي زوج جوان مي بينيد که با وجود گذشت چند سال از زندگي مشترک از بچه دار شدن واهمه دارند. البته بي ميلي يا ترس برخي از زوج هاي جوان از بچه دار شدن تنها به يک علت خاص محدود نمي شود. برخي از آنان «مشکلات اقتصادي» را سدي در برابر فرزندآوري مي دانند، برخي ديگر به دليل مشغله کاري يا نداشتن تجربه، احساس مي کنند نمي توانند از پس «مسئوليت هاي بچه دار شدن» و تربيت کودک برآيند، علت ديگري که برخي از زوج هاي جوان مطرح مي کنند اين است که هنوز براي ما زود است که بچه دار شويم. ما خودمان هنوز مزه زندگي را نچشيده ايم و مي خواهيم زندگي خودمان را داشته باشيم و «بگرديم و تفريح کنيم».

موضوع ديگر الگوهايي است که زوج ها در ميان اطرافيانشان مي بينند.

مسائلي مانند طلاق، نابه ساماني زندگي زناشويي، دعوا، اختلاف و... باعث مي شود اين ذهنيت در آن ها شکل بگيرد که در زندگي مشکلات زيادي وجود دارد و وجود بچه  کار را سخت تر مي کند. اما اگر خواننده صفحه خانواده و مشاوره باشيد حتماً به ياد داريد که در شماره هاي گذشته براي هر کدام از بهانه هاي گفته شده توضيحاتي ارائه کرديم و براي هرکدام راهکارهايي پيشنهاد داديم. اما در اين شماره قصد داريم به فوايد روان شناختي بچه دار شدن اشاره کنيم.

«سپيده دانايي» نوشت: برخي از زوجين که هنوز درباره بچه دار شدن ترديد دارند، از فوايد روان شناختي بچه دار شدن اطلاعي ندارند، حتماً شنيده ايد که مي گويند بچه خوب نعمت است. اما آيا پدرو مادر شدن واقعاً فوايد روان شناختي دارد؟ اين فوايد چه هستند و چگونه تاثير مي گذارند؟ بچه دار شدن از شگفت انگيزترين و جذاب ترين تجربيات بشري است.

پژوهشگران در تحقيقات خود دريافته اند خانواده هايي که صاحب فرزند هستند بيش از خانواده هاي بدون فرزند از زندگي لذت مي برند و احساس خوشبختي بيشتري مي کنند.

نتايج تحقيقات پژوهشگران دانشگاه بريگهام يانگ آمريکا از ۲۰۰ هزار خانواده از ۸۶ کشور جهان بين سال هاي ۱۹۸۱ و ۲۰۰۵ نشان مي دهد که داشتن فرزند:

* موجب کاهش فشــار خـون مي شــود.

* تمايل والدين به يادگيري را افزايش مي دهد.

* باعث ارتقاء سطح فکري والدين مي شود.

* بر اعتماد به نفس والدين مي افزايد.

*درک زيبايي ها را امکان پذير مي سازد.

*شادي را براي والدين به ارمغان مي آورد.

* دقت والدين را در کوچک ترين اقدامات حتي در پارک خودرو بالاتر مي برد!

در کل، به عقيده پژوهشگران، داشتن فرزند يک سرمايه گذاري بلندمدت براي خوشبختي است. البته موارد بيان شده، تنها مزيت هاي والد شدن نيست. اين مطلب به 9 فايده روان شناختي پدر و مادر شدن اشاره دارد:


مادر و پدر مي شويد. شايد تعجب کنيد که چرا ما اين امر بديهي را يکي از فوايد داشتن فرزند ذکر مي کنيم. جواب ساده است: پدر و مادر شدن احساسي است که خيلي ها مي خواهند آن را تجربه کنند، زيرا آن  را مهم و زيبا فرض مي کنند و واقعاً هم همين طور است. اين مسئله به ويژه در زنان صادق است.


کودک درون شما فعال مي شود. وقتي با صداي بچگانه حرف مي زنيد، مدام جغجغه را تکان مي دهيد يا شکلک درمي آوريد، احساس سبک بودن و بهتر بگوييم، کودک بودن به شما دست مي دهد. از ته دل مي خنديد. خنداندن نوزادتان شما را معتاد به خنده و شادي مي کند.انگار مي خواهيد دوباره کودک شويد، اين احساس کودکانه براي شما شادي هاي کوچک اما عميق و تاثيرگذار به ارمغان مي آورد و باعث مي شود با روحيه بهتري در محل کار خود حاضر شويد يا به امور زندگي بپردازيد.


به محيط اطراف خود بيشتر توجه مي کنيد و بيشتر ياد مي گيريد. در ماه هاي اول پس از به دنيا آمدن کودک شايد براي خوابيدن، بيرون رفتن براي خريد وسايل خانه، گشت و گذار در بازار يا شرکت در ميهماني ها دچار محدوديت بشويد، ولي به زودي زندگي قديمي شما جاي خودش را با احساس متفاوتي عوض مي کند، به طوري که بيشتر به محيط اطراف خود توجه مي کنيد تا همه اطلاعات مورد نياز را براي رشد بچه خود پيدا کنيد. مثلاً اگر به پارک مي رويد، به نوع برخورد والدين ديگر با فرزندانشان بيشتر توجه مي کنيد. همين طور که بچه بزرگ و بزرگ تر مي شود، شما بهترين کتاب داستان ها را پيدا مي کنيد، موزه هاي بچگانه را مي بينيد، به پارک مي رويد، کم کم اسم کتاب فروشي هاي محل را ياد مي گيريد و... اين موارد باعث مي شود که محيط اطراف خود را بهتر بشناسيد و دائم در پي يادگيري بيشتر باشيد.


روابط و حمايت هاي اجتماعي شما گسترده تر مي شود. شايد آمدن يک تازه وارد کوچک به خانه شما باعث شود که در رفتن به برخي محافل دچار محدوديت شويد، اما در مقابل همين تازه وارد علتي مي شود تا شما دوستان جديدي پيدا کنيد که شايد بتوانند دوستان خانوادگي خوبي براي شما بشوند. مثلاً با شرکت در يک کلاس فرزندپروري شما با مادران همسن و سال خود آشنا مي شويد و مي توانيد با آن ها دوست شويد. همچنين، وجود کودک باعث مي شود که برخي از اعضاي خانواده بيشتر به شما توجه و سعي کنند در امور مختلف شما را ياري کنند. در نتيجه، حمايت اجتماعي بيشتري دريافت خواهيد کرد که همين در افزايش سلامت شما موثر است.


احساس همدلي و درک بيشتري خواهيد کرد. وقتي خودتان مادر و يا پدر مي شويد، بهتر مي توانيد ديگر مادرها و پدرها از جمله والدين خود را درک کنيد. وقتي در تاکسي مي نشينيد و صداي گريه بچه مسافر بغلي را مي شنويد، به جاي احساس خشم، احساس همدلي مي کنيد. مادريا پدر بودن کمک مي کند که به کمک مادر و پدرهاي ديگر برويد. احساس همدلي و محبت شماست که باعث مي شود بزرگ شويد و رشد کنيد و اين واقعاً زيباست.


وقت هاي زندگي خودتان را بهتر پر مي کنيد. ياد روزهاي قديم بيفتيد که زمان مي گذشت و شما فکر مي کرديد من تمام روز را چه کار کردم. مادر و پدر بودن به شما کمک مي کند تا اوقات زندگي تان را پر کنيد، آن هم با شادي و احساس زيباي مادر يا پدر بودن.

شادي شما افزايش مي يابد. با وارد شدن يک تازه وارد زندگي شما پر از هيجان و سرزندگي مي شود و لحظات شادي براي شما و خانواده تان به وجود مي آيد. وقتي کودک شما کارهاي عجيب و غريب انجام مي دهد، وقتي کلمات را اشتباه بيان مي کند و وقتي به طرف شما مي دود تا در آغوش شما جاي گيرد شادي رادر درون خود احساس مي کنيد که شايد تا به حال مانند آن را تجربه نکرده بوديد.


احساس بودن و بقا خواهيد يافت. وقتي کودک خود را در آغوش مي گيريد، کودکي که از پوست و خون شماست، احساس ماندگار بودن مي کنيد، احساسي که به شما کمک مي کند قدم هاي خود را به سوي آينده اي روشن تر برداريد.


کسي را خواهيد داشت که بتوانيد تجربياتتان را به وي منتقل و احساس زايندگي کنيد. افرادي که صاحب فرزند هستند احساس زايندگي بيشتري مي کنند. وقتي والدين از فرزندان خود مراقبت و آنان را راهنمايي مي کنند، در واقع از نيازهاي خود چشم پوشي مي کنند تا توانايي خود را براي مراقبت از نسل آينده گسترش دهند. اين سرمايه گذاري احساس زايندگي و مولد بودن را به همراه خواهد داشت، احساسي که لازمه رشد در دوران بزرگسالي است.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 584
  • آی پی دیروز : 646
  • بازدید امروز : 3,739
  • باردید دیروز : 4,803
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 40,194
  • بازدید ماه : 105,614
  • بازدید سال : 649,731
  • بازدید کلی : 7,005,258
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله