loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 382 پاییز 1392 نظرات (0)

تنها مواد غذايي شيرين نيست که تاثير مخربي روي دندان مي گذارد، بلکه مصرف برخي داروها نيز ممکن است سلامت دهان و دندان را به خطر اندازد.

براي اطلاع از اين نوع داروها و روش سالم نگه داشتن دندان در برابر آن ها، اين مطلب از «Prevention» را مطالعه کنيد.


افشانه تنفس آسم: مشکل- کرم خوردگي دندان

اين افشانه اغلب حاوي دارويي به نام بتا اگونيست است که با شل کردن عضلات اطراف مجراي هوا، نفس کشيدن را آسان تر مي کند.

نتايج بررسي هاي اخير در کشورهاي استراليا و اسکانديناوي نشان مي دهد که استفاده از اين دارو خطر پوسيدگي دندان را افزايش مي دهد. اين دارو حاوي ماده اي است که کمي اسيدي است، از اين رو هنگام استفاده نبايد با دندان تماس پيدا کند. در صورت مصرف درست از اسپري، مشکلي ايجاد نمي شود. اين دارو به شکل پودر نيز در بازار موجود است. اين پودر احتمالاً حاوي لاکتوز، نوعي قند شير است که براي بهبود طعم به آن افزوده مي شود. اگر اين پودر روي دندان باقي بماند، دندان دچار خرابي مي شود. اولين نشانه خرابي، ايجاد لکه قهوه اي رنگ به اندازه نوک سوزن در قسمت داخل دندان هاست. هنگامي که زبانتان را به سطح دندان بزنيد، حس مي کنيد که دندان زبرتر و حساس تر شده است. در صورت رعايت نکردن بهداشت دهان، اين خرابي به کرم خوردگي دندان تبديل مي شود. پس از استفاده از اسپري، دهان را با آب بشوييد. علاوه بر مسواک و استفاده دقيق از نخ دندان، سالي ۳ بار به دندان پزشک مراجعه کنيد. دندان پزشک با استفاده از فلورايد به تقويت دندان کمک مي کند.


آنتي بيوتيک: مشکل- لکه دندان

تتراسايکلين نوعي آنتي بيوتيک است که معمولا به کودکان زير ۸سال که در مرحله رشد دندان قرار دارند، نيز تجويز مي شود. با مصرف اين دارو لکه هاي قهوه اي رنگ روي دندان ايجاد مي شود؛ به همين علت مصرف آن به زنان باردار توصيه نمي شود. تتراسايکلين با کلسيم موجود در دندان کودکان در حال رشد ترکيب مي شود و لکه را به وجود مي آورد. اين لکه ها هرچند مضر نيست، اما دائمي است. بنابراين در صورت تجويز با دکتر مشورت کنيد. گاهي از تتراسايکلين براي درمان آکنه نيز استفاده مي شود. در صورت مصرف طولاني مدت اين دارو رنگ دندان تيره مي شود.مصرف دوز بالاي آنتي بيوتيک، عفونت  دهاني بر اثر قارچي به نام «کانديدا» را به وجود مي آورد. اگر چه آنتي بيوتيک ها باکتري هاي مضر دهان را از بين مي برد اما قدرت مقابله با «کانديدا» را ندارد.به همين علت استفاده مکرر از دهان شويه ضد باکتريايي ممکن است اين عفونت  را به وجود بياورد.اين عفونت به شکل لکه هاي سفيد در دهان ظاهر مي شود.اين لکه ها دردناک نيست اما احساس سوزش ايجاد مي کند.


قرص هاي آنتي هيستامين: مشکل- خشکي دهان

از اين دارو براي درمان انواع حساسيت ها مانند تب يونجه استفاده مي شود. اين دارو با کاهش هيستامين نوعي ماده شيميايي که از طريق سيستم ايمني بدن براي محافظت از سلول ها در برابر عفونت رها مي شود، عمل مي کند. اين امر به بدن اجازه توليد علايم حساسيت مانند خارش و عطسه را نمي دهد.اما با مسدودکردن کانال هاي ارتباطي گيرنده قسمت هاي ديگر از بدن مانند زبان و دهان را تحت تاثير قرار مي دهد و از توليد بزاق دهان جلوگيري مي کند و در نتيجه دهان خشک مي شود. خشکي دهان علاوه بر ايجاد ناراحتي، در برخي موارد به بيماري لثه نيز منجر مي شود. بين لثه و دندان فاصله مي افتد و سرانجام دندان ها شل مي شود و مي افتد. بزاق دهان حاوي موادي است که با باکتري هاي مضر مقابله و از سطح دندان محافظت مي کند. از آن جا که موادغذايي قندي خاصيت اسيدي دارد، به دندان آسيب مي رساند.به همين دليل اگر تمايل به مصرف خوراکي شيرين داريد آن را همراه غذا ميل کنيد نه بعد از غذا. براي دسر نيز بهتر است خوراکي خوش نمک مانند يک تکه پنير بخوريد. پنير اسيد دهان را خنثي مي کند.جويدن آدامس هاي رژيمي و خوردن آب نيز مفيد است.


قرص فشار خون: مشکل- لثه

قرص هاي فشار خون با مسدود کردن کانال کلسيم باعث رشد بي رويه لثه مي شود، که علاوه بر ظاهر نازيبا، تميزکردن آن نيز دشوار است. تميزنشدن کامل دندان، باعث التهاب لثه مي شود که در صورت درمان نشدن روي بافت تاثير مي گذارد و در نتيجه منجر به افتادن دندان مي شود. اين مشکل خود به خود حل نمي شود مگر اين که تغييري در نحوه مصرف داروها ايجاد شود.همچنين بهداشت دندان و دهان نيز بايد کاملا رعايت شود. مصرف قرص هاي فشار خون باعث حساس شدن دندان و بروز زخم هاي سفيد و کوچک در لپ و لب ها مي شود.شست و شو با دهان شويه حاوي بي حس کننده مي تواند به طور موقت تسکين دهنده باشد.


داروهاي ضد پوکي استخوان: مشکل- عفونت استخوان فک

داروي خوراکي به نام «بيسفوسفونات» که اغلب براي پيشگيري از پوکي استخوان تجويز مي شود، مي تواند به استخوان فک آسيب برساند و باعث عفونت آن شود. از جمله عوارض احتمالي اين دارو، کاهش خون رساني به استخوان هايي است که از دندان ها حمايت مي کنند. در نتيجه، فک ضعيف، شکننده و عفوني مي شود. بين يک تا ۶درصد مصرف کنندگان اين دارو دچار مشکل عفونت استخوان فک مي شوند. علايم آن هم شامل درد، ورم و از دست دادن دندان است.البته بدون مشورت با پزشک، نبايد مصرف دارو را قطع کرد. مصرف آنتي بيوتيک و از بين بردن بافت هاي مرده از طريق جراحي، مي تواند اين مشکل را برطرف کند. رعايت بهداشت دهان از جمله مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان ضروري است.


قرص هاي هورموني: مشکل- عفونت و خون ريزي لثه

مصرف برخي قرص هاي پروژسترون، خون ريزي و عفونت لثه ايجاد مي کند. بيماري لثه بر اثر تراکم جرم به وجود مي آيد. اين جرم ها به ميناي دندان آسيب مي رساند و در نهايت باعث التهاب مي شود. حمله هاي منظم و مکرر به ميناي دندان، منجر به ايجاد حفره در دندان مي شود. التهاب لثه در زنان بيشتر ديده مي شود. زيرا اين قرص ها ميزان توليد هورمون هايي مانند پروژسترون را افزايش مي دهد. هورمون ها نيز واکنش بيش از حد نسبت به جرم دندان ايجاد مي کند و در نتيجه التهاب افزايش مي يابد.

به همين دليل است که زنان باردار هنگام مسواک زدن دچار خون ريزي لثه مي شوند.به گفته متخصصان، اگرچه درماني براي التهاب وجود ندارد، اما رعايت کامل بهداشت دهان و دندان مي تواند اين ناراحتي را به حداقل برساند. استفاده از دهان شويه مانع از شکل گيري جرم مي شود.


قرص ضدافسردگي: مشکل - خشکي دهان و خون ريزي.

قرص هاي ضدافسردگي مولکول هاي فعال کننده غدد بزاق را از بين مي برد؛ اين امر باعث خشکي دهان مي شود. قرص هاي ضدافسردگي از جمله «سيتالوپرام» دهان را به خون ريزي مستعدتر مي کند. زيرا روي ميزان پلاکت خون که باعث لخته شدن خون مي شود، تاثير مي گذارد. بنابراين اگر قرص ضدافسردگي مصرف مي کنيد، در زمان جراحي دندان احتمال خون ريزي لثه افزايش مي يابد از اين رو لازم است پزشک را در جريان بگذاريد.

براي دريافت جديدترين اخبار و مطالب روزانه در ايميل تو خبرنامه عضو شويد

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 44
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 295
  • آی پی دیروز : 659
  • بازدید امروز : 3,031
  • باردید دیروز : 6,416
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,031
  • بازدید ماه : 111,322
  • بازدید سال : 655,439
  • بازدید کلی : 7,010,966
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله