loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 414 بهار 1393 نظرات (0)

همه چیز از جنگ سرد شروع شد؛ یعنی اوایل سال 1960 میلادی که دو کشور آمریکا و شوروی سابق از هر ترفندی برای به رخ کشیدن قدرت خود به دیگری غفلت نمی‌کردند. قدرت نمایی فضایی در آن سال‌ها حرف اول را می‌زد، روس‌ها فضاپیمای تاریخ‌ساز اسپوتنیک را به فضا فرستادند تا نشان دهند قدرت از بین بردن شبکه‌های ارتباطی آمریکا را دارند.

همین تهدید برای آمریکا کافی بود که به فکر چاره ای برای حفظ ارتباطات خود بیفتد؛ راه حلی که به خلق موسسه پروژه های تحقیقی پیشرفته و در ادامه آن، اینترنت منجر شد. این تکامل دو دهه به طول انجامید تا نام اینترنت را به خود بگیرد و تعریف درستی از کارکرد آن تعیین شود اما از آنجا که پیشرفت های فناوری خیلی زود مسیر خود را بهسمت مصرف کننده پیدا می کند، این پدیده ارتباطی نیز با فراگیر شدن رایانه های خانگی توانست راه خود را از کاربردهای نظامی به خانه های کاربران کج کند تا به مهم ترین پدیده قرن بیست و یکم و اصلی ترین پل ارتباطی جهان تبدیل شود.

داستان اینترنت از ابتدا تاکنون همیشه با دو مقوله سرعت و تقاضا همراه بوده و از آنجا که کاربر سیری ناپذیر همیشه تقاضای سرعت بیشتری را دارد، این مساله به یکی از مهم ترین دغدغه های اینترنت تبدیل شده است. بسیاری از آمارها نشان می دهد سرعت نسبت به گستردگی و اتصال کاربران بیشتر به اینترنت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از لاک پشت تا خرگوش

یک سازمان جهانی به نام سیسکو بتازگی اعلام کرده میزان مصرف اینترنت در جهان بیش از 30 اگزابایت در هر ماه است، یعنی فراتر از 30 میلیارد گیگابایت انتقال اطلاعات در هر ماه. چنین حجم عظیم اطلاعات نیاز امروز بشر به جابه جایی اطلاعات بوده و بدیهی است که با افزایش روزافزون اطلاعات به سرعتی بالاتر برای انتقال آن نیاز است. جالب است بدانید این سرعت سرسام آور که به نظر می رسد خیلی زود بیشتر هم می شود تا همین 30-20 سال پیش بیشتر شبیه یک فاجعه بود. صحبت از سال های ابتدایی تولد اینترنت است که موسسه پروژه های تحقیقی پیشرفته توانست با سرعتی برابر با 50 کیلوبایت بر ثانیه دو رایانه را به هم متصل کند. این سرعت تا سال 1984 دست نخورده باقی ماند تا آن که سال 1986 به شش کیلوبایت افزایش یافت، اما موسسه NSFNET که توانسته بود این تحول شش کیلوبایتی را ایجاد کند، انگار راه حل را پیدا کرده بود، زیرا تا سال 1991 یک جهش بزرگ شکل داد و سرعت اتصال آنلاین را به 45 مگابایت بر ثانیه رساند.

موسسه NSFNET فقط چهار سال فرصت لازم داشت تا یک سال بعد از شکل گیری وب (www) سرعت اینترنت را به 145مگابایت در ثانیه برساند. در آن سال ها اینترنت هنوز در اختیار دولت ها بود و هنوز به خانه ها راه پیدا نکرده بود تا آن که سال 1993 نحوه اتصال اینترنت دایل آپ برای کاربران خانگی با سرعت 56 کیلوبایت بر ثانیه امکان پذیر شد.

این شروع عصر سرعت اینترنت بود تا به دغدغه اصلی کاربران تبدیل شود. سال ها دایل آپ تنها راه اتصال به اینترنت از طریق خط های تلفن بود تا آن که دو سیم مجزا برای اینترنت در کابل های تلفن تعبیه شد. این تغییر زیرساختی باعث به وجود آمدن نسل جدید اتصال اینترنت شد و نام باند را به خود گرفت. امروزه سرعت انتقال اطلاعات اینترنتی با کمک زیرساخت هایی مانند کابل های فیبر نوری و سرویس های تلفن همراه ماهواره ای به طور متوسط به یک گیگابایت در ثانیه رسیده و هیچ محدودیتی برای آن نمی توان متصور شد. زیرساخت های فیزیکی اینترنت می تواند صد گیگابایت در هر ثانیه داده ها را به حرکت درآورد، حدود ده بار سریع تر از سرعت فعلی.

سرعت در دستان گوگل

هر جا صحبت از دهکده جهانی باشد، بعید است پای گوگل در میان نباشد. این غول بی شاخ و دم دنیای فناوری و اینترنت، با سرویس های بی شمارش، کاربری مردم در فضای اینترنت را آسان کرده است، اما فعالیت های گوگل به همین جا ختم نمی شود و فقط سرویس های آنلاین در برنامه کاری این شرکت نیست. شرکت گوگل چند سال است که روی سرویسی با نام Fiber کار می کند. این سرویس مدعی است آینده سرعت اینترنت را تضمین می کند. گوگل ادعا کرده با این سرویس می توانید در خانه خود از سرعت یک گیگابایت بر ثانیه استفاده کنید و پول کمتری نسبت به دیگر شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنتی بپردازید. این سرویس تاکنون در انگلستان و برخی از ایالات آمریکا فعال شده و به صورت میانگین 8.3 سریع تر از سرعت اینترنت معمول انگلستان و 3.3 سریع تر از آمریکاست. جهانی کردن این سرویس، سال ها به طول می انجامد و رساندن فیبر نوری به هر خانه به تحول بزرگی نیاز دارد که به نظر می رسد در همه جای جهان امکان پذیر نیست.

آینده سرعت اینترنت در ایران

اگر از اینترنت کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه استفاده کرده باشید، حتما از سرعت بالای آن در این کشورها تعجب کرده اید و با خود گفته اید چنین اختلاف سرعتی، طبیعی به نظر می رسد اما برخلاف تصور غالب، ایران اولین کشور خاورمیانه است که به اینترنت متصل شد. تاریخ ورود ایران به اینترنت به سال 1370 برمی گردد و پس از آن عربستان با سه سال اختلاف دومین کشور خاورمیانه است که به دهکده جهانی وارد شده است. با وجود این سرعت اینترنت در ایران در مقایسه با دیگر کشورها چنگی به دل نمی زند. اکنون درگاه های ارتباطاتی ایران با شبکه جهانی اینترنت به هشت نقطه رسیده و قرار است تا انتهای امسال تعداد این درگاه ها به 9 نقطه افزایش یابد.

ظرفیت هر یک از این درگاه ها معادل 155 مگابایت است و اکنون ظرفیت پهنای باند در کشور تا ابتدای سال 92 به میزان 110 گیگابایت بوده، اما طبق برنامه ها آینده سرعت اینترنت در ایران آنقدرها هم تاریک نیست و براساس تحولات شکل گرفته قرار است ظرفیت پهنای باند بین الملل در دو سال آینده تا ده برابر افزایش پیدا کند. اکنون رتبه ایران در زمینه فناوری اطلاعات در دنیا 110 و در منطقه 15 یا 16 است و با توجه به چشم انداز بیست ساله ایران باید تا سال 1404 به کشور اول یا دوم منطقه تبدیل شود؛ کاری بسیار دشوار که در صورت تحقق پیامدهای بسیار مهمی را همراه دارد.

کورس سرعت

رقابت در داشتن بیشترین سرعت اینترنت در جهان سال هاست کشورهای زیادی را به خود مشغول کرده است. جالب است بدانید کشور کره جنوبی حدود ده سال است که در راس فهرست ده کشور دارای پرسرعت ترین پهنای باند قرار دارد. کره جنوبی با سرعت متوسط پهنای باند13.8 مگابایت بر ثانیه در رتبه اول، هنگ کنگ با سرعت10.3 مگابایت بر ثانیه در رتبه دوم و ژاپن با سرعت 8.9 مگابایت بر ثانیه در رتبه سوم قرار دارد تا آسیای شرقی ها بتوانند گوی سبقت را از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی بربایند. رتبه های بعدی این رقابت را سه کشور اروپایی از آن خود کرده اند. هلند با سرعت متوسط پهنای باند 8.5 مگابایت بر ثانیه صدرنشین اروپاست و در رتبه چهارم دنیا قرار دارد و جمهوری چک پس از آن با 7.4 مگابایت بر ثانیه و سوئیس با سرعت 7.3 مگابایت بر ثانیه در رتبه سوم اروپا ایستاده است. جالب است که کشور آمریکا به عنوان اولین کشور دارنده اینترنت در جهان با سرعت متوسط پهنای باند 5.8 مگابایت بر ثانیه رتبه 12 و انگلیس به عنوان دومین کشور ثبت شده در دهکده جهانی با سرعت متوسط 5 مگابایت بر ثانیه در رتبه 25 دنیا و 11 اروپا قرار دارند./ ضمیمه کلیک

روزنامه جام جم
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 234
  • آی پی دیروز : 646
  • بازدید امروز : 659
  • باردید دیروز : 4,803
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 37,114
  • بازدید ماه : 102,534
  • بازدید سال : 646,651
  • بازدید کلی : 7,002,178
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله